Första mötet hos fertilitetsläkaren

Vi är alltså inbokade på vårt första möte med fertilitetsläkaren på kvinnokliniken den 28 januari.  Två dagar fram till mens.  Vi anmäler oss hos en sköterska och börjar med att väga och mäta mig.

- Oj, oj, ett BMI på 35, det är alldeles för mycket. Men, du om du bara undviker ris, pasta och potatis och promenerar en halvtimme om dagen kommer du att lyckas gå ner några kilo. 

Jo, eller hur! Hallå, jag har hypotyreos och därför problem med ämnesomsättningen, det händer ingenting i viktväg  om jag så äter salladsblad och promenerar 4 timmar om dagen!!! Tror inte du att jag har försökt?

Vi går in till läkaren och han tar lappen med vikt och längd antecknat på och lägger den åt sidan samt ett anteckningsblock på.

– Ja, den här plockar vi undan, för vi ska inte lägga mer börda på det som redan är svårt. 

- Nej, nu blir jag förbannad, men säger såklart ingenting.

Spermaprover är bra, men ägglossningtesterna är inte så bra. Tydligen har jag bara haft ÄL en gång av två, tydligen med medelmåttigt värde, runt 30. Vi ska ta fler ägglossningsprover samt göra en kontraströntgen för att se så äggledare ej är skadade samt kolla upp sköldkörteln extra. TSH är något för högt 4,1. TSH bör ligga under 2.0 för att kunna bli gravid.

Jaha, och det har frågat min läkare om, men vad har hon och han svarat? Bara man ligger inom referensvärdet ska det vara ok.

Ok, skönt att komma vidare någon gång.

Idag ska vi göra ett vaginalt ultraljud för att se så allt är ok, men det var det ju inte. Han kunde inte se någonting på skärmen, han hittade inte äggstockarna. - Nähä. Och, vad gör man nu då?

- Ja, om ni inte lyckas bli gravida till september så tycker jag att du går ner i vikt, till BMI 30 för att jag ska kunna skicka remiss till IVF och där har de mycket bättre instrument för att se äggstockar osv. Du, nu har du ju verkligen något att kämpa för, du kommer att lyckas gå ner när du har ett sådant här mål.

Jag känner hur tårarna bränner på insidan av ögonlocken. Varför kan han inte se äggstockarna på skärmen? Är något fel? Jag är för fet för att få barn!

Nästa steg, boka tid för röntgen.

PMS + Mens precis som vanligt, fast ännu värre!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0