November 2010

Har gått på ansiktszonterapi varje vecka under slutet av oktober och nu hela november. Man får sådan energi när man varit där. Helt otroligt! Jag känner att jag vill plantera blommor, måla tavlor, sjunga, spela piano och vara kreativ på alla möjliga sätt. Fantastiskt!

 

Hon säger att det fortfarande är problem med min mage. Något med tarmarna. Hon tror att jag får i mig något via maten som jag inte tål. Därför har jag testat med laktosfri mat i två veckor för att se om detta hjälper, men det var ingen skillnad. Fortfarande något problem vid senaste behandlingen. Det måste vara något annat. Jag blir uppsvälld om magen när jag ätit, en del gaser från och till men annars upplever jag inga problem med magen. Hon föreslår att jag ska ta kontakt med min läkare för att kolla upp detta vidare.

 

Jag bestämmer mig för att inte göra det och beställer hem ett självtest för Celiaki. Alltså, glutenintolerans. Finns på www.apoteket.se.  Jag har läst en del om detta och det står ganska klart att man kan få uppblåst mage, problem med acne (jajamen, det har jag), det finns en koppling till thyroideasjukdomar (som jag också har, HYPOTYREOS/UNDERFUNKTION AV SKÖLDKÖRTEL) och barnlöshet är tydligen också ett symptom. Vissa kvinnor upptäcker aldrig att de har glutenintolerans förrän de provar med att få barn vilket inte går. Då kan läkaren börja kolla efter glutenintolerans. Vissa gör detta till och med efter att de gjort misslyckade IVF. Är det inte bättre att kolla detta innan? Som de gör i USA? Lästa någonstans att alla par som är oförklarligt barnlösa testas för celiaki eller glutenintolerans. Många har även detta och är förklaringen till varför de (vi) inte kan få barn. Måste återkomma med källor om detta.

I alla fall. Mitt självtest som jag gjorde gick hur lätt som helst. Små provburkar och stickor. Jag stack hål med ett instrument i fingret och samlade upp blodet med en liten pipett. Pipetten skulle sedan doppas ned och blandas med en vätska som ska visa mot en testremsa om det visar positivt eller negativt. Det visade negativt, tror jag. Kanske bättre att göra detta hos en läkare ändå. Vad innebär detta då? Blodprovet visar att jag inte bildar antikroppar och således har jag inte celiaki, allergi mot vete/gluten. Jag kan dock fortfarande vara intolerant mot gluten. Jag kan alltså få i mig något som skadar mina tarmar och som ger upphov till uppblåsthet, acne och barnlöshet. Jaha, vad gör jag nu?

 

Jag läser allt jag kan hitta om glutenintolerans och får snart reda på att så fort man börjar äta enligt en glutenfri diet kommer tunntarmen läka och näringsupptaget kommer att bli som normalt igen.  Det kan dock ta tid. Ett par månader och upp till ett år är inte ovanligt. 

 

Några länkar om celiaki/glutenintolerans och vad det innebär:

 

http://www.celiaki.se/jag-ar/glutenintolerant/

 

http://www.familjeliv.se/Forum-7-132/m35735242.html

 

http://www.glutenfriatorget.se/om-celiaki/fakta/symptom

 

http://www.gastrolab.net/mqcegrs.htm

 

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/AllergioAstma_Matallergi_Glutenintolerans_Glutenintolerans.aspx

 

Återkommer med spännande nyheter om detta ämne. Helt nytt för mig och är det detta som är förklaringen på vår barnlöshet?

 

Mens

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0